2011. május 15.

Példátlan példaképek

Megnéztem újra az Aviátort és... rengeteg mindent hozott fel bennem. Nem magára a sztorira gondolok, és most nem is Hughes dolgaira... amik mondjuk szintén képbe vágnak, de... most nem erről akarok írni, hanem... szimplán magára DiCapriora célzok. Az elmúlt években távol érzem magamtól. Új külső, új stílus. Ma már csak egy zseniális színész a számomra. Régen állt közel. Amikor egy kócos hajú, mindenki által ezerszer lenyálasozott, szemtelen suhanc volt. Rómeó & Júlia, Titanic, A vasálarcos... és a legmeghatározóbb: a Teljes napfogyatkozás. Nade... mit akarok ebből az egészből kihozni?
Jómultkor okfejtettem Facebookon, miszerint Michael Jackson Bereczki Zoli része . Ő volt a példaképe, naphosszat a klippjeit, koncertvideóit bámulta. Rajta nőtt, és ettől MJ a szerves részévé vált. Bármit tesz, ha mozdul, ha csak létezik, felismerhetőek Jacko mozdulatai, rezdülései. Különösen a színpadon. Na nekem ilyen Bereczki. A részem. És jelenleg Ő az, akit a fő példaképemnek tartok.
Agyaltam, ki ilyen még. Mármint azon felül, hogy sok mindenkit tartok szem előtt, sokakat tartok meghatározóan, de... Pély Barna mondjuk. Bár ezt ma már kissé cikinek érzem, hiába tartom változatlanul fantasztikus zenésznek XD Ma már a személyére rá nem ismerek, de volt egy időszak, még a United elején, amikor Ő volt az. A példa. Aztán megváltozott, eltávolodott.
Hogy ki volt még ilyen? Ennyire extragiga meghatározó? Biztos voltak. Akár mesehősök is. Beetlejuice, Tapsi Hapsi... Viccesen hangozhat, de akkor is ez van. Gyerek voltam, Ők tetszettek, Őket figyeltem, Róluk gondolkoztam, Belőlük épültem. Rajzfilmfigurák, filmes karakterek, előadók.
És... most jöttem rá, hogy... szóval... Leo pont abban az életkorban kapott el, mikor valószínűleg a legfogékonyabb voltam minderre. Ő volt talán az első jelentős nem rajzolt figura, élő személy, aki előttem lebegett. És... azt hiszem, Ő lett az etalon. Az összes többi képem belőle épült, és igen, a Bereczki képem is. Charlie karakterem példaképe köztudottan Rimbaud, aki számomra egyenlő a fiatal Leoval. Innen meg már simán levezethető. De hogy mit jelent, hogy belőle épültek a többiek?... Nos, ha gondolsz valakire, ha eszedbe jut, ha nem látod élesen magad előtt, akkor csak körvonalak vannak, elképzelt mozdulatok, jelenlét. Nekem ezek a mozdulatok Leohoz vezetnek vissza. Ahogy Charlie elmosolyodik, abban ott van Leo mosolya a Teljes napfogyatkozásból. Mégis egy az egyben Bereczki mosolya az. Szóval tovább megyek: Leo után azok az emberek voltak a meghatározóak, akik emlékeztettek rá azokban a dolgokban, amikben Ő megfogott. Ami persze már hozzám vezet vissza, hiszen engem fogott meg benne ez vagy az, de a lényeg, hogy benne öltött először testet. És onnantól már tudtam, mit keresek. És persze, baromira furának tűnhet a fent említett emberek között párhuzamot vonni, sőt, még biztos szolgálhatnék egy-két érdekes példával, ha eszembe jutna, de... számomra ezek létező dolgok. Létező hasonlóságok. Tulajdonságok, rezdülések, amik a részemmé váltak. Amik engem alkotnak. Belőlük lettem, belőlük vagyok.
So... kiss me I'm the young Leo today... and every day! XD

4 megjegyzés:

snufflesssss írta...

ez érdekes volt :) jó volt olvasni, főleg a Tapsi Hapsis részt, amin először nevettem, aztán rájöttem, hogy ez ugyan vicces, de nagyon igaz. nekem Roger Nyúl volt ilyen, még kitűzőm is van :)
meg egyébként épp a minap gondolkodtunk el ugyanezen Tamással. én fel tudtam sorolni egy csomó embert, Diana hercegnőtől kezdve Rosa Parksig (a néger nő, aki nem adta át egy fehérnek a helyét és ebből botrány lett), sőt, Elton Johnon keresztül! Tamás mondjuk főleg cselekedeket választott, nem személyeket, mondván, hogy nem tud egyetérteni egyetlen ember minden cselekedetével, de ez már csak ilyen mellékes dolog.
szóval ezek nekem tetszenek :) amikor sokat néztem House-t, akkor mondjuk nem őrültem bele a rajongásba, de észrevehetően bunkóbb lettem mindenkivel. hát ez is valami :D
(meg hát példaképem még a rája. csak hát melyik.)

jujjdesokatírtam oO

Remus írta...

nekem számtalan van még különben, most csak azokat soroltam, akik az extragiga meghatározóak voltak, vagy éppen jelenleg azok
az meg, hogy egy ember minden cselekedete... nyilván én se értek egyet mindenben a példaképeimmel, sőt. csak... hogy mondjam?... ihlet és erőadók. Ők testesítenek meg leginkább valami olyat, amit magaménak érzek, amiben ki akarnék teljesedni
különben meg jó, ha sokat írsz ;)

Remus írta...

[na most tettem is egy kis kiegészítést a bejegyzésben. mármint arról, hogy soksok ember van ám, én most csak a nagyonnagyonnagyon olyanokat emeltem ki]

snuffimuffi írta...

A többi ember az általam felsoroltakon kívül inkább csak egy-egy cselekedetével, filmszerepével, regényével (Michael J Fox) érintett meg, de belőlük tényleg ugyanilyen sok van :)

Belőlük össze tudnám saját magamat ollózni, még ha nem is 100%-ig (a rájarajongás abszolút saját vonás! :D). Na, tiplizek ;)